سلام
- ۱ نظر
- ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۶:۱۱
سلام
املای کارتی
معلم می تواند املا را بر روی چندین کارت بنویسد و این کارت ها را بین گروهها تقسیم کند تا تمام گروهها کارتها را ببینند و سپس کارتها را جمع کرده و از روی آنها دیکته بگوید.
لازم به تذکر است که روش های املا که به عنوان نمونه بیان گردید را نباید به عنوان روش واحد تلقی کرد، اگر هر روشی بیشتر از اندازه استفاده گردد، ارزش آموزشی خود را از دست می دهد. لذا اگر معلم بنا به ضرورت و در نظر گرفتن تنوع، روشهای متنوع املا را به کار گیرد نتیجه مفیدی عاید دانش آموزان خواهد شد.
آموزش
املا با بازی:
استفاده از برگه مچاله شده
در این روش کلمات کلیدی را روی کاغذ نوشته و پس از مچاله کردن آن را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم. دانش اموزان پس از خواندن کلمه مورد نظر به گروه های دیگر سرکشی می کنند، تا کلماتی را که شبیه نوشته خودشان هست پیدا کنند و با گروه جدید یک جمله بسازند.
املای توپی
کلمات کلیدی یا مهم را روی کاغذی نوشته و روی توپی می چسبانیم. هر بار توپ را به طرف یک دانش آموز پرت می کنیم، او پس از دیدن کلمه با آن جمله ای می سازد و آن جمله را به کل کلاس می گوی
کلمه گم شده
چند کلمه را به صورت صحیح روی تابلو می نویسیم، به دانش آموزان می گوییم که به کلمات توجه کنند. یکی از دانش آموزان را از کلاس بیرون می فرستیم و یکی از کلمات را پاک می کنیم تا وقتی دانش آموز وارد کلاس شد، حدس بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجددا بنویسد.
نوبت کیه؟
در این روش بخش های هر کلمه و یا ترکیب ها را در کارت هایی نوشته و به دانش آموزان داده می شود. آموزگار کلمه ای را نام می برد. هر دانش آموزی که با کارتهایی که در دست دارد و می تواند کلمه را بسازد بیرون می آید. یکی دیگر از دانش آموزان به صورت انتخابی یا داوطلب آن کلمه را روی تخته کلاس می نویسد.
اسم - فامیل
این همان بازی قدیمی است، با این تفاوت که ستون ها کمتر است. در ضمن صدای اول کلمه مورد نظر چاپ شده است.
اسم - فامیل
املای مشارکتی
در این روش املاگویی هر گروه یک جمله را آماده می کند و به ترتیب برای کلیه دانش آموزان کلاس دیکته می کند. باید به این نکته توجه داشت که، در هر گروه یکی از اعضا جمله را می گویدو دیگر اعضا می نویسند. یکی از اعضا نیز می تواند به عنوان ناظر درست نویسی جمله گروه را کنترل کند.
روش مسابقه ای
املا به روش مسابقه ای روش دیگری از نحوه املا گفتن به شمار می رود. در این روش چند دانش آموز تقریبا هم سطح انتخاب می شود. ابتدا تخته کلاس را به دو یا سه قسمت تقسیم می کنیم و سپس کلمه یا جمله ای توسط معلم گفته می شود.
املای جای خالی
این روش به دو صورت حذف کامل کلمه یا حذف بخشی از کلمه به صورت حروف قابل اجراست، بدین صورت که در یک متن از پیش تهیه شده بعضی از کلمات یا حروف را جا می اندازیم، سپس از روی متن برای کلاس می خوانیم و حتی کلمه ای هم که جا افتاده است توسط معلم قرائت می شود. دانش آموزان پس از شنیدن کلمه جای خالی را پر می کنند.
املای تصویری
الف) تصاویر نیمه مجسم: دانش آموزان باید واژه ها متناسب با هر تصویر را زیر آن بنویسند.
ب) اجسام مجسم: تعدادی از وسایلی که دانش آموزان نوشتن کامل آن را آموخته اند روی میز می چینیم، تا دانش آموزان به صورت فردی یا با مشورت هم و به صورت گروهی املای آن وسایل را بنویسند.
املای مشورتی
در این روش اعضای گروه در ساخت جمله و یا متن کامل املا شرکت فعال دارند. می توانیم کلماتی را در اختیار گروه ها گذاشته تا با هم فکری جمله های معنی دار و کامل بسازند.
استفاده از خمیرهای بازی در دیکته
هر گروه از دانش آموزان حروف یا کلمه ای را با خمیر بازی درست می کنند و در معرض دید دیگر گروه ها قرار می دهند.
املای صوتی
در این روش متن املا از شب قبل توسط معلم روی نوار کاست ضبط می شود. موقع املا این نوار در کلاس پخش می شود تا کودک متن را بنویسد. نکته ای که در این جا قابل ذکر است، متن ضبط شده نباید سریع و بدون تکرار باشد. همچنین برای تنوع بیشتر می توان از صدای فرد دیگری برای انجام این کار کمک گرفت.
استفاده از هر کدام از روش های املا گویی در بالا بستگی به تعداد دانش آموزان، سن دانش آموزان و عوامل دیگری وابسته است.
• در روش دیگر ، باز بچه ها به گروه های 5 یا 6 نفره تقسیم می شوند 10 کلمه مهم از درس انتخاب می کنیم و از بچه ها در گروه ها می خواهیم که هر کدام جمله ای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد .
کلمه سازی: حروف الفبا را به صورت کارت های خیلی کوچک در می آوریم. بچّه ها را گروه بندی می کنیم و کارت ها را به تعداد مساوی با حروف مساوی بین آن ها تقسیم می کنیم. در مدّت زمان مشخّص، هر گروهی که کلمات بیش تری با تعداد حروف بیش تر درست کند، برنده است. در این بازی حروف پرکاربرد، باید با تعداد بیش تری در اختیار هر گروه باشد.
مقایسه کودکان با یگدیگر چه عواقبی دارد؟
مقایسه
کردن کودکان با سایر دوستان وی یا کودکان اقوام و حتی خواهر و برادرهای وی
کمکی به فرزند شما نمیکند، بلکه بر عکس میتواند اثرات منفی ای بر رفتار
وی داشته باشد.مقایسه، اعتمادبه نفس آنها را به شدت خدشهدار کرده و باعث
میشود احساس حقارت کنند.
باوجود
این، بسیاری از والدین وقتی میبینند فرزندشان به خوبی بچههای دیگر
نیستند، دست از مقایسه کردن نمیکشند و مدام کودکشان را با کودکان دیگر
در کفه ترازوی سنجش و مقایسه قرار میدهند.
برای
رهایی از این رفتار غلط کافی است، به خود بقبولانید که فرزند شما، موجودی
مستقل و آزاد است که راه رشد و شیوه زندگی خودش را دارد و خواهد داشت.
بعضیها، این اصل را همان روزی که روی صفحه مانتیور سونوگرافی، جنسیت کودکشان معلوم میشود، میپذیرند.
این
کودک قرار نیست همه ی خواستههای شما را مو به مو اجرا کند؛ همانطور که
شما، خواستههای والدینتان را مو به مو انجام ندادید.
بنابراین با این رفتار و حرکت با دست خود به فرزندتان آسیب نرسانید.
در
زیر به دلایل مهمی اشاره میکنیم که به شما نشان میدهد مقایسه کردن
کودکان با یکدیگر کار درستی نیست و چه عواقبی میتواند در پی داشته باشد :
🌺مقایسه باعث خشم کودک میشود
مقایسههای مستقیم باعث عصبانی شدن بچهها میشود.
وقتی
برایشان مشخص میشود که به اندازه کافی خوب نیستند، نه تنها حس تلخی و
ناراحتی نسبت به شما پیدا میکنند بلکه نسبت به آن خواهر و برادر و یا دوست
هم همین حس ناراحتی و عصبانیت در آنها ایجاد میشود.
🌺مقایسه باعث خودخواهی میشود
برعکس
این مقایسهها هم همینطور است. عاقلانه است که فرزندتان را به طریق مثبت
هم با دیگران مقایسه نکنید. دوست دارید فرزندتان طوری بزرگ شود که تصور
کند از بقیه آدمها برتر است؟
تحسین کردن بچهها کار خوبی است اما باید مراقب باشید که به طور مداوم به آنها نگویید که از بقیه بچهها بهتر و بالاتر هستند.
اگر بخواهید آنها را خودخواه و متکبر بار بیاورید هیچ لطفی در حقشان نکردهاید.
مقایسه
کردن فرزندتان با دیگران تصویری منفی از خودشان به آنها میدهد. پدر یا
مادر بودن یک مسابقه نیست و لازم نیست به بقیه والدین نشان دهید که
فرزندتان چقدر بهتر از بقیه است .
🌺مقایسهکردن، باعث دروغگویی کودکان می شود
انتظار
و توقع بیش از حد از کودکان و مقایسه آنها با دوستان و همسالان در
زمینههای گوناگون، یکی از علتهای دروغگویی محسوب میشود. والدینی که
انتظارات بیش از حد توان و استعداد کودکان داشته باشند و آنان را زیر فشار
قرار دهند، کودکان را به دروغگویی وامیدارند.
اعتماد به نفس در کودکان
امروزه اعتماد به نفس یکی از مهارت های مهم به حساب می آید افرادی که اعتماد به نفس ندارند در مقابله با مسائل و مشکلات دچار اضطراب می شوند همچنین این افراد خود را ضعیف تر از آنکه بتوانند با مشکلاتشان روبرو شوند و آنها را حل کنند می دانند این افراد در مورد خود این باور را دارند که من نمی توانم ، من خوب نیستم به تبع این افکار به افراد منزوی،مطیع، افسرده و مضطرب تبدیل خواهند شد.
اعتماد به نفس به شناختی که از توانایی ها و محدودیت هایمان داریم گفته میشود
✅راهکار های افزایش اعتماد به نفس در کودکان
📌1-آنها را بدون قید و شرط دوست بدارید و به او محبت کنید: وقتی رفتار اشتباهی از کودک سر می زند رفتار را نقد کنید نه خود کودک را ((اشتباه» دختر بی تربیت ، دیگ دوست ندارم، گیج )) (( صحیح: این کاری که کردی بنا به این دلایل کار درستی نبود))
📌2-صبور باشید : کودک برای یادگیری به تکرار نیاز دارد و ممکن است یک اشتباه را چندین بار انجام دهد صبور باشید و با لحنی آرام علت اشتباه او را به او بگویید
📌3-به اعتقاد اریکسون کودکان در سومین مرحله رشد (3تا5-6 سالگی) در مرحله ی بحران ابتکار عمل در مقابل احساس گناه قرار می گیرند در این سنین از مهارت ها و خلاقیت های کودکان استفاده کرده و آنها را تحسین کنید . تحقیر کردن آنها در این سنین ممکن است باعث عدم اعتماد به نفس آنها شود همچنین در این سنین به آنها اعتماد کنید
📌4-استعداد ها و توانایی های دیگران را به رخ فرزندان خود نکشید( علی را ببین بهتر از تو می نویسد) تفاوت های فردی کودکتان را با دیگران درک کنید و به جای پرورش حس حسادت او را به رقابت و رشد تشویق کنید
📌5-از بی توجهی و توجه مفرط به کودکتان بپرهیزید
📌6-در رفتار نسبت به فرزندان خود عدالت را رعایت کنید اگر یکی از فرزندان شما به خاطر کارش مستحق محبت یا رسیدگی است به گونه ای رفتار کنید که دیگر فرزندان علت این توجه را متوجه شوند
📌7-سوالات کودکان خود را بی پاسخ نگذارید پرسش های فراوان نشانه ی تیز هوشی آنان است . مانع حرف زدن آنها نشوید مگر در شرایط نا مناسب
📌8-از تحقیر کودکان در بین دوستان،اعضای فامیل به شدت پرهیز کنید تذکرات لازم را در فضایی محبت آمیز و خصوصی به او گوشزد کنید
📌9-عقاید فرزندتان را نمی توانید با تحقیر، اجبار و تهدید تغییر دهید ( ممکن است در کوتاه مدت تحقیر، اجبار و تهدید کارساز باشد ولی در بلند مدت مشکلات دیگری نظیر اعتماد به نفس کم ، مشکل در رابطه با وی ایجاد می شود)
📌10-از اعمال پسنیدیده فرزند خود در جمع تعریف کنید
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
گرد آورنده: بزرگپور
منبع » نظریه های شخصیت، فیست ، پنج مهارت، امیری
کانال روانشناسی حال خوب @halekhub
انتقاد،پیشنهاد:@caferavan