کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

کلاس کوچولو

۲۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

سلام

یکی از همکاران خوب و فرهیخته ام در تهران که از طریق وبلاگ با ایشون آشنا شدم در وبلاگ خود در باره شبکه اجتماعی نظر خواهی کرده بودن من هم که همیشه بعد از کار هایم یک سری به وبلاگ ایشون میزنم خواستم نظرم را بگویم چون خودم از آن استفاده درست میکنم و مخصوص تابستان امسال که تونستم با کمک خانواده ها مدرسه تابستانی را در یکی از این شبکه ها راه اندازی کنم  نظرم را گفتم ایشون هم ابراز علاقه کردند تا از چند و چون کار خبردار شوند در صددبر آمدم که چند عکس از فعالیت بچه ها در این مدرسه ی تابستای دیجیتالی قرار بدم امیدوارم کاربردی باشد.

  • کلاس کو چولو

فارسی درس (سـ س )اول

دانلود = صلوات برای سلامتی آقا امام زمان




دریافت

  • کلاس کو چولو

املای کارتی

معلم می تواند املا را بر روی چندین کارت بنویسد و این کارت ها را بین گروهها تقسیم کند تا تمام گروهها کارتها را ببینند و سپس کارتها را جمع کرده و از روی آنها دیکته بگوید.

 

لازم به تذکر است که روش های املا که به عنوان نمونه بیان گردید را نباید به عنوان روش واحد تلقی کرد، اگر هر روشی بیشتر از اندازه استفاده گردد، ارزش آموزشی خود را از دست می دهد. لذا اگر معلم بنا به ضرورت و در نظر گرفتن تنوع، روشهای متنوع املا را به کار گیرد نتیجه مفیدی عاید دانش آموزان خواهد شد.

 

آموزش املا با بازی: 


   استفاده از برگه مچاله شده

 

در این روش کلمات کلیدی را روی کاغذ نوشته و پس از مچاله کردن آن را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم. دانش اموزان پس از خواندن کلمه مورد نظر به گروه های دیگر سرکشی می کنند، تا کلماتی را که شبیه نوشته خودشان هست پیدا کنند و با گروه جدید یک جمله بسازند.

 

املای توپی

 

کلمات کلیدی یا مهم را روی کاغذی نوشته و روی توپی می چسبانیم. هر بار توپ را به طرف یک دانش آموز پرت می کنیم، او پس از دیدن کلمه با آن جمله ای می سازد و آن جمله را به کل کلاس می گوی

 

کلمه گم شده

 

چند کلمه را به صورت صحیح روی تابلو می نویسیم، به دانش آموزان می گوییم که به کلمات توجه کنند. یکی از دانش آموزان را از کلاس بیرون می فرستیم و یکی از کلمات را پاک می کنیم تا وقتی دانش آموز وارد کلاس شد، حدس بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجددا بنویسد.

 

نوبت کیه؟

 

در این روش بخش های هر کلمه و یا ترکیب ها را در کارت هایی نوشته و به دانش آموزان داده می شود. آموزگار کلمه ای را نام می برد. هر دانش آموزی که با کارتهایی که در دست دارد و می تواند کلمه را بسازد بیرون می آید. یکی دیگر از دانش آموزان به صورت انتخابی یا داوطلب آن کلمه را روی تخته کلاس می نویسد.

اسم - فامیل

 

این همان بازی قدیمی است، با این تفاوت که ستون ها کمتر است. در ضمن صدای اول کلمه مورد نظر چاپ شده است.

اسم - فامیل

 

املای مشارکتی

 

در این روش املاگویی هر گروه یک جمله را آماده می کند و به ترتیب برای کلیه دانش آموزان کلاس دیکته می کند. باید به این نکته توجه داشت که، در هر گروه یکی از اعضا جمله را می گویدو دیگر اعضا می نویسند. یکی از اعضا نیز می تواند به عنوان ناظر درست نویسی جمله گروه را کنترل کند.

 

روش مسابقه ای

 

املا به روش مسابقه ای روش دیگری از نحوه املا گفتن به شمار می رود. در این روش چند دانش آموز تقریبا هم سطح انتخاب می شود. ابتدا تخته کلاس را به دو یا سه قسمت تقسیم می کنیم و سپس کلمه یا جمله ای توسط معلم گفته می شود.

 

املای جای خالی

 

این روش به دو صورت حذف کامل کلمه یا حذف بخشی از کلمه به صورت حروف قابل اجراست، بدین صورت که در یک متن از پیش تهیه شده بعضی از کلمات یا حروف را جا می اندازیم، سپس از روی متن برای کلاس می خوانیم و حتی کلمه ای هم که جا افتاده است توسط معلم قرائت می شود. دانش آموزان پس از شنیدن کلمه جای خالی را پر می کنند.

 

املای تصویری

 

الف) تصاویر نیمه مجسم: دانش آموزان باید واژه ها متناسب با هر تصویر را زیر آن بنویسند.

 

ب) اجسام مجسم: تعدادی از وسایلی که دانش آموزان نوشتن کامل آن را آموخته اند روی میز می چینیم، تا دانش آموزان به صورت فردی یا با مشورت هم و به صورت گروهی املای آن وسایل را بنویسند.

 

املای مشورتی

 

در این روش اعضای گروه در ساخت جمله و یا متن کامل املا شرکت فعال دارند. می توانیم کلماتی را در اختیار گروه ها گذاشته تا با هم فکری جمله های معنی دار و کامل بسازند.

استفاده از خمیرهای بازی در دیکته

 

هر گروه از دانش آموزان حروف یا کلمه ای را با خمیر بازی درست می کنند و در معرض دید دیگر گروه ها قرار می دهند.

 

املای صوتی

 

در این روش متن املا از شب قبل توسط معلم روی نوار کاست ضبط می شود. موقع املا این نوار در کلاس پخش می شود تا کودک متن را بنویسد. نکته ای که در این جا قابل ذکر است، متن ضبط شده نباید سریع و بدون تکرار باشد. همچنین برای تنوع بیشتر می توان از صدای فرد دیگری برای انجام این کار کمک گرفت.

 

استفاده از هر کدام از روش های املا گویی در بالا بستگی به تعداد دانش آموزان، سن دانش آموزان و عوامل دیگری وابسته است.

 

 

       در روش دیگر ، باز بچه ها به گروه های 5 یا 6 نفره تقسیم می شوند 10 کلمه مهم از درس انتخاب می کنیم و از بچه ها در گروه ها می خواهیم که هر کدام جمله ای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد .

 

کلمه سازی: حروف الفبا را به صورت کارت های خیلی کوچک در می آوریم. بچّه ها را گروه بندی می کنیم و کارت ها را به تعداد مساوی با حروف مساوی بین آن ها تقسیم می کنیم. در مدّت زمان مشخّص، هر گروهی که کلمات بیش تری با تعداد حروف بیش تر درست کند، برنده است. در این بازی حروف پرکاربرد، باید با تعداد بیش تری در اختیار هر گروه باشد.

  • کلاس کو چولو


مقایسه کودکان با یگدیگر چه عواقبی دارد؟

 مقایسه کردن کودکان با سایر دوستان وی یا کودکان اقوام و حتی خواهر و برادرهای وی کمکی به فرزند شما نمی‌کند، بلکه بر عکس می‌تواند اثرات منفی ای بر رفتار وی داشته باشد.مقایسه، اعتمادبه نفس آنها را به شدت خدشه‌دار کرده و باعث می‌شود احساس حقارت کنند.

 باوجود این، بسیاری از والدین وقتی می‌بینند فرزندشان به خوبی بچه‌های دیگر نیستند، دست از مقایسه‌ کردن نمی‌کشند و مدام کودک‌شان را با کودکان دیگر در کفه ترازوی سنجش و مقایسه قرار می‌دهند.
 برای رهایی از این رفتار غلط کافی است، به خود بقبولانید که فرزند شما، موجودی مستقل و آزاد است که راه رشد و شیوه زندگی خودش را دارد و خواهد داشت.

بعضی‌ها،  این اصل را همان روزی که روی صفحه مانتیور سونوگرافی، جنسیت کودک‌شان معلوم می‌شود، می‌پذیرند.
 این کودک قرار نیست همه ی خواسته‌های شما را مو به‌ مو اجرا کند؛ همان‌طور که شما، خواسته‌های والدین‌تان را مو به‌ مو انجام ندادید.
 بنابراین با این رفتار و حرکت با دست خود به فرزندتان آسیب نرسانید.

در زیر به دلایل مهمی اشاره می‌کنیم که به شما نشان می‌دهد مقایسه کردن کودکان با یکدیگر کار درستی نیست و چه عواقبی می‌تواند در پی داشته باشد :

🌺مقایسه باعث خشم کودک می‌شود
مقایسه‌های مستقیم باعث عصبانی شدن بچه‌ها می‌شود.
 وقتی برایشان مشخص می‌شود که به اندازه کافی خوب نیستند، نه تنها حس تلخی و ناراحتی نسبت به شما پیدا می‌کنند بلکه نسبت به آن خواهر و برادر و یا دوست هم همین حس ناراحتی و عصبانیت در آنها ایجاد می‌شود.

 🌺مقایسه باعث خودخواهی می‌شود
برعکس این مقایسه‌ها هم همین‌طور است. عاقلانه است که فرزندتان را به طریق مثبت هم با دیگران مقایسه نکنید.  دوست دارید فرزندتان طوری بزرگ شود که تصور کند از بقیه آدم‌ها برتر است؟
تحسین کردن بچه‌ها کار خوبی است اما باید مراقب باشید که به طور مداوم به آنها نگویید که از بقیه بچه‌ها بهتر و بالاتر هستند.
 اگر بخواهید آنها را خودخواه و متکبر بار بیاورید هیچ لطفی در حق‌شان نکرده‌اید.
 مقایسه کردن فرزندتان با دیگران تصویری منفی از خودشان به آنها می‌دهد. پدر یا مادر بودن یک مسابقه نیست و لازم نیست به بقیه والدین نشان دهید که فرزندتان چقدر بهتر از بقیه است .

🌺مقایسه‌کردن، باعث دروغ‌گویی کودکان می شود
انتظار و توقع بیش از حد از کودکان و مقایسه آنها با دوستان و همسالان در زمینه‌های گوناگون، یکی از علت‌های دروغ‌گویی محسوب می‌شود. والدینی که انتظارات بیش از حد توان و استعداد کودکان داشته باشند و آنان را زیر فشار قرار دهند، کودکان را به دروغ‌گویی وامی‌دارند.


  • کلاس کو چولو

فارسی  درس (د )سوم

دانلود = صلوات برای سلامتی آقا امام زمان

دریافت

  • کلاس کو چولو

 ریاضی تم 5

دانلود = صلوات برای سلامتی آقا امام زمان

دریافت

  • کلاس کو چولو



مشکل حساسیت شنیداری در کودکان

یکی از مشکلات کودکان در دوره دبستان که در دیکته نویسی خودش را نشان می دهد، ضعف حساسیت شنیداری کودکان است. کودکی که ضعف حساسیت شنیداری دارد معمولا" دردیکته نویسی این نوع اشتباهات را تکرار می کند :

مسواک را می نویسد: مسباک
آمدند را می نویسد: آمدن
زنبور را می نویسد: زمبور
صبح را می نویسد: صب
بشقاب را می نویسد: بشگاب
ژاله را می نویسد: جاله
با کمی دقت متوجه می شویم که کودک صداهای نزدیک یا شبیه به هم را نمی تواند به درستی تشخیص دهد. نکته اینجاست که اگر کودکی با این مشکل روبرو باشد، اولا" در سالهای مدرسه و تحصیل مخصوصا" در دیکته نویسی بروز می کند، ثانیا" برای رفع این مشکل مدتی زمان می برد تا کودکان با تمرینهای مناسب بتوانند حساسیت شنیداری خود را به قدر مطلوب تقویت کند.

دورۀ کودکی یعنی 6 سال نخست زندگی کودکان، دوره ای است طلایی برای رشد توانمندی و مهارت های کودک. در بیشتر خانواده ها این دوران زمانی است که والدین مجذوب شیرینکاری های کودکشان می شوند و مشتاقانه روند رشد و کسب توانایی او را پیگیری می کنند. این کار شبیه این است که دانه ای را که سر از خاک بیرون آورده ، به نظاره بنشینیم و رشدش را دنبال کنیم تا مرحله به مرحله بزرگ و بزرگ تر شود، برگ و شکوفه دهد و به بار بنشیند. اما از آنجا که اصول صحیح پرورش و رشد گیاه را ندانسته و کار خاصی انجام نداده ایم، اینکه میوه اش آنگونه که ما فکر می کرده ایم شیرین و دلچسب باشد بسیار احتمال کمی دارد. اما اگر با روشهای های علمی و صحیح در حین رشد گیاه، مراقبت ها و تمهیدات مربوط به آن را انجام دهیم یقینا" نتیجه ای مطلوب عایدمان می شود. به همین علت است که بیشتر والدین در ذهنشان آرزوهای بزرگی را برای کودکان خود در سر دارند و تلاش می کنند تا اگر خودشان به جایی نرسیده اند و در مسائل علمی، هنری، ورزشی و .... موفقیتی نداشته اند حداقل فرزندشان فرد موفقی باشد . اما چرا چنین نمی شود و یا فقط تعداد معدودی موفق می شوند.

یکی از جوابها به این مساله این است که والدین باید با اصول صحیح علمی و بطور فعالانه کودک را یاری دهند تا بتواند مسیر رشد و حرکت به سوی موفقیت را بدرستی ادامه دهد. مثلا" آیا نمی توانیم در هنگام بازی با بچه ها فعالیت هایی را انجام دهیم که باعث رشد فکری، ذهنی و کسب مهارتها و توانایی های بیشتر در آنان گردد؟ با انجام بازی های هدفدار نه تنها ارتباط بهتری با کودکان برقرار می کنیم بلکه به آنها کمک می کنیم تا استعداد و توانایی های خود را شکوفا سازند و ضعف و مشکلات احتمالی خود را تقویت کنند. برای مثال کودکی که به شدت به والدین خود وابسته است و به دلیل اشتباه والدین در تربیت کودک ، دلبستگی و وابستگی شدید به آنها دارد، در همان روزهای اول ورود به مدرسه بیقراری نشان می دهد و از مدرسه رفتن امتناع می کند و مشکلات متعددی را برای خود و خانواده اش فراهم می آورد تا جایی که اگر با زور او را به مدرسه ببرند، نشانه هایی از بیماری های جسمی از خود بروز می دهد تا بلکه کنار والدینش بماند. اما والدین آگاه، با انجام بازی و برخی تمرین ها این مشکل را از قبل شناسایی کرده و آنرا رفع می کنند. یعنی در حالی که به سرگرمی کودک می پردازند بطور غیر مستقیم آموزش های مورد نیاز و ضروری را به کودک یاد می دهند و کودک را در برخی ضعف هایش توانمند می سازند.

در اینجا تعدادی بازی ساده که می تواند منجر به تقویت حساسیت شنیداری کودکان گردد، ارائه می کنیم. این بازی ها در عین سادگی می تواند همیشه به صورت های مختلف انجام شود. کودکانی که ضعف حساسیت شنیداری دارند با این بازی ها توانمندی لازم را بدست می آورند.

تمرین 1 : تشخیص و تفکیک صداها
برای انجام این تمرین به برخی از وسایل مثل قیچی ، لیوان، قاشق، سکه، بشقاب، قابلمه و ... نیاز داریم. وقتی قیچی را باز و بسته می کنیم صدای خاصی می دهد. یا وقتی سکه ای را روی میز یا موزائیک می اندازیم صدای خاصی دارد. وقتی با قاشق به لیوان، بشقاب یا قابلمه ضربه می زنیم هر کدام صدای خاصی دارند. این وسایل را جلوی کودک قرار دهید و چشمانش را با پارچه ای نرم ببندید و بگویید در این بازی باید سعی کنی صدای هر چیزی را که می شنوی تشخیص دهی. قبل از آن خودتان می توانید یکبار این بازی را انجام دهید تا او یاد بگیرد. این تمرین را با هر وسیلۀ دیگری که صدای قابل شناسایی دارد انجام دهید. تمام این تمرین ها باید در قالب بازی بوده و بصورتی باشد که کودک خسته نشود.
 
تمرین 2 : تشخیص صدای جانوران
هر حیوانی صدایی دارد. شکل 10 تا 15 حیوان را از کتاب ها و مجلات جدا کنید و سپس از کودک بخواهید تشخیص بدهد صدایی که شما تولید می کنید مربوط به کدام حیوان است. صدای اصلی حیوانات را می توانید از اینترنت یا برخی سی دی های آموزشی بدست آورید. برای انجام تمرینات حساسیت شنیداری بهتر است برخی تمرین ها را

با صدای معمولی و بعضی را با صدای آهسته انجام دهید. هر قدر توانایی کودک در تشخیص صدا های آهسته تر بیشتر باشد بهتر است.
 
تمرین 3: تشخیص صداهای نزدیک به هم
چهار لیوان کاملا" شبیه هم را روی زمین قرار دهید سپس داخل لیوان اولی را 4/1 آب پر کنید. لیوان دوم را 4/2 آب پر کنید. لیوان سوم را 4/3 آب پر کنید. لیوان چهارم را پر از آب کنید. با یک قاشق چایخوری به لیوان ها ضربه های آرام بزنید. صدای هر کدام با دیگری متفاوت است. در حالی که کودک به لیوان ها نگاه می کند به آرامی به لیوان ها ضربه بزنید تا تفاوت صداها را به خوبی تشخیص دهد. حالا از او بخواهید که روی چشمهایش را بگیرد و به یک صدا گوش بدهد و تشخیص بدهد که شما به کدام لیوان ضربه زده اید. اگر متوجه شدید که این بازی برای کودک کمی دشوار است، ابتدا با دو لیوان شروع کنید و پس از چند بار موفقیت در تشخیص درست، تعداد لیوان ها را 3 تا یا بیشتر کنید.
 
تمرین 4 : تشخیص صدای آدم ها
در میهمانی هایی که بیش از 5 نفر هستند می توانید برای سرگرم کردن بچه ها و تقویت حساسیت شنیداری این بازی جذاب را انجام دهید. از کودک بخواهید چشمانش را بگیرد و یکی از افراد کلمه ای می گوید( یا اسم کودک را صدا می زند) و کودک باید تشخیص بدهد که آن فرد چه کسی بوده. مثلا" عمویش اسم یک حیوان را می گوید یا صدایی در می آورد. بعد از اینکه یکبار همه افراد این کار را انجام دادند، باید دو نفر پشت سر هم اسم حیوان یا صدای آن را در آورند و کودک تشخیص بدهد نفر اول چه کسی بود و نفر بعدی چه کسی بود.
در مراحل تکمیلی این بازی هر کس از افراد ( مثلا" 5 نفر از 6 نفر افراد حاضر) صدایی در می آورند و کودک تشخیص می دهد چه کسی ساکت بوده و صدایی در نیاورده است.
 
تمرین 5 : تشخیص صدای حروف در کلمات
برای انجام این تمرین لازم است لیستی از کلمات قابل فهم و ساده داشته باشید که باید قبلا" آنها را تهیه کنید.این لیست شامل تعدادی کلمه می باشد که بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند. برای هر حرف چند کلمه پیدا کنید که حرف ابتدای آنها همسان باشد( مثلا" سوزن، سبد، سنگ برای حرف سین) چند کلمه هم پیدا کنید که حرف های آخر آنها یکسان باشد( مثلا" کاج، تاج، هویج،گنج). حالا سه کلمه بگویید که اول دوتای آنها صدای مشابه داشته باشد و کودک باید کلمه ای را که صدای اولش با بقیه فرق دارد را پیدا کند. در تمرین بعدی سه کلمه بگویید که حرف آخر دوتای آنها صدای مشابه داشته باشد و کودک باید کلمه ای را تشخیص دهد که صدای آخر آن متفاوت است. می توانید چند کلمه بگویید و از کودک بپرسید در کدام کلمه مثلا" صدای س شنیده است. یا کدام کلمه صدای ل ندارد و...
این بازی را به هر نحو دیگری که می توانید با کودکان انجام دهید. تمرینهایی از این نوع تاثیر به سزایی در تشخیص صداها و تقویت حساسیت شنیداری کودکان دارد و عامل موثری در تشخیص درست کلمات برای املانویسی آنها در سالهای دبستان می باشد. تمرین های تکمیلی و جامع این تمرین در کتاب "بازی های شنیداری" از سری مجموعه سلام پیش دبستانی ها بطور کامل آورده شده است.
 
تمرین 6: تشخیص صدا های محیطی
زمانی که در خانه هستیم اگر چشمهایمان را ببندیم و کمی دقت کنیم شاید صداهای متفاوتی را بشنویم. مثلا" تیک تاک ساعت، صدای موتور یخچال، صدای چک چک آب، صدای فن یا کولر و خیلی صدا های داخل و خارج از خانه . از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد و نام 4 صدایی را که می شنود به ترتیب بگوید. حالا پنجره را باز کنید و از او بخواهید صدا هایی را که از محیط کوچه و خیابان می شنود بگوید.
در پارک یا جاهای مختلف این بازی می تواند مدتی کودکان را سرگرم کند و هم می تواند دقت وحساسیت شنیداری آنها را افزایش دهد.
 
تمرین 7: تشخیص صداهای آرام
برای این کار نیاز به استفاده از تلفن یا آیفن منزل دارید. از کودک بخواهید گوشی را روی گوش راستش بگذارد و شما از پشت تلفن یا آیفن به آرامی نام 3 حیوان یا رنگ یا وسیله ای دیگر را بگویید. کودک باید تشخیص بدهد شما اسم چه چیزهایی را گفته اید. این کار را با گوش چپ و راست بطور یکسان انجام دهید. می توانید اسم 10 حیوان را به فاصله چند ثانیه از هم روی نوار ضبط کنید و سپس در محیطی آرام از کودک بخواهید به صدای بسیار آرام ضبط از فاصله 2 یا 3 متری گوش دهد و تشخیص بدهد نام چه حیوانی برده شد. صدای ضبط را می توانید هر دفعه کمتر کنید تا دقت کودک در تشخیص آنها افزایش یابد.
 
 
تمرین 8 : داستانهای درگوشی
شبها وقتی می خواهید برای کودکتان قصه ای بگویید تا بخوابد بهتر است برایش داستانهای درگوشی بگویید. در کنار کودک دراز بکشید و به آرامی در کنار گوش او داستانی بگویید. خیلی آرام مثل اینکه هیچکس به غیر از کودک نباید آنرا بشنود. در حین روایت داستان صدای خود را آرام و آرام تر کنید مثل اینکه فتیله چراغی را تا حد ممکن پایین می کشید و کم کم به حالت طبیعی بر می گردانید. داستان را در هر دو گوش کودک بگویید و از گفتن کامل داستان در یک گوش پرهیز کنید
7- شناسایی یک حرف از میان حروف مختلف:

به طور مثال به کودک بگویید با شنیدن حرف ت دستش را بالا ببرد. سپس شما حروف ارائه شده را به فاصله 1 ثانیه بخوانید:

د

ت

ر

ت

م

د

ت

ب

به کودک بگویید با شنیدن حرف د دستش را بالا ببرد. سپس شما حروف ارائه شده را به فاصله 1 ثانیه بخوانید:

ت

د

ر

د

ت

م

ر

ب

به کودک بگویید با شنیدن حرف ش دستش را بالا ببرد. سپس شما حروف ارائه شده را به فاصله 1 ثانیه بخوانید:

چ

ش

ج

ژ

ش

ژ

ج

چ

 

این تمرین را می توانید ادامه دهید و به مرور فاصله زمانی را کمتر کرده و با صدای آهسته تری حروف را بخوانید.

بعد از تسلط کودک در این تمرین به تمرین مرحله دوم بپردازید:

تمرین مرحله دوم:

به کودک بگویید با شنیدن ترکیب مورد نظر دستت را بالا ببر:

مثال: ترکیب مو

نو

دو

مو

نو

مو

رو

مو

بو

ترکیب سو:

سو

زو

شو

زو

سو

کو

بو

سو

بعد از تسلط کودک در این تمرین به تمرین مرحله سوم بپردازید:

تمرین مرحله سوم:

به کودک بگویید با شنیدن ترکیب صامت و مصوت خاصی که از طرف شما برای او مشخص می شود و در کلمات ارائه شده در لیستی که می خوانید وجود دارد، دستش را بالا ببرد:

ترکیب بُ

برد

بار

بس

بز

رب

بنگاه

 ترکیب شی

شیر

شور

شیم

شام

شَر

شیراز

 

بعد از تسلط کودک در این تمرین به تمرین مرحله چهارم بپردازید:

به کودک بگویید با شنیدن کلماتی که بخش اول آن توسط شما مشخص شده، دستش را بالا ببرد:

با

بار

تابان

باران

بادام

آباد

صبا

رو

جارو

روباه

روز

پارو

روانداز

روسری

کا

کارد

پاکان

کودکان

کادو

کامل

کاسب

 

به کودک بگویید با شنیدن کلماتی که بخش آخر آن توسط شما مشخص شده، دستش را بالا ببرد:

دان

باران

آبادان

ناودان

بادام

مردان

سامان

 رَد

آرد

آورد

بردارد

مرد

سرد

سردرد

 

از کودک بخواهید جفت کلمات شنیده شده را تکرار کند و حروف مشترک دو کلمه را نام ببرد:

شاد شام - داغ چاق - شور پول - دود توت - میز نیم - ماه کاه - سوت زود

از کودک بخواهید پس از شنیدن هر کلمه بگوید حرف تعیین شده توسط شما درکدام قسمت از کلمه بوده است.( اول – وسط یا آخر)

حرف ب

برگ

چوب

مبل

بادام

کتاب

گلابی

حرف ت

درخت

دست

کبوتر

تاکسی

مشت

دستمال

 

حرف ج

هویج

جاده

جارو

مجید

کج

مسجد

حرف چ

پرچم

چاقو

پارچ

مورچه

قارچ

قیچی

حرف خ

خاک

شاخ

یخ

دختر

درخت

خرگوش

حرف ز ( فقط صدا ی حرف مهم است)

زانو

ریاضی

سوز

ساز

سوزن

غذا

حرف چ( فقط صدا ی حرف مهم است)

غذا

بوق

کلاغ

چاقو

عقربه

باغ

حرف ح ( فقط صدا ی حرف مهم است)

حوله

روباه

مهتاب

کوه

شاه

بهار

 

استفاده از عبارات توصیفی:

در این مرحله با توجه به سن کودکتان به صورت چیستان سوال مطرح کنید و از کودک بخواهید خوب گوش کند و پاسخ دهد.

1- در جنگل زندگی می کند- خرطوم دارد

2- آخرین روز هفته است-تعطیل است

3- از زنبور به دست می آید-شیرین است

پرسیدن سوالاتی از کودک –سوالاتی که پاسخ آن فقط بلی یا خیر است:

1- آیا سومین فصل سال بهار است؟

2- آیا امروز هوا ابری است؟

3- آیا زمستان هوا گرم است؟

سوالاتی که پاسخ آن در خود جمله است:

1- مار خزنده است یا پرنده؟

2- شیراز شهر است یا کشور؟

3- کوسه در خشکی زندگی می کند یا دریا؟

سوالاتی که کودک را مجبور به فکر کند:

1- در چه فصلی برف می بارد؟

2- پرچم ایران چند رنگ دارد؟

3- آخرین ماه سال چه نام دارد؟

تکمیل جملات ناتمام:

1- در جمله ای که می خوانید چند کلمه را جابیاندازید کودک باید کلمه یا مترادف آن را بگوید.

2-داستان کوتاهی برای کودک تعریف کنید و از او بخواهید داستان را ادامه دهد.

3- استفاده از بازی کامل کردن داستان

بازی به این صورت است که نفر اول یک کلمه را می گوید، نفر دوم همان کلمه را گفته و یک کلمه ی دیگر نیز بدان اضافه می نماید تا زمانی که یک جمله ی با معنا و در نهایت یک داستان کامل ساخته شود.هر دانش آموزی که کلمات قبلی را فراموش کرد و یا نتوانست کلمه ی جدیدی به خاطر آورد و اضافه نماید از بازی خارج می شود.

مثال:

نفر اول: من

نفر دوم: من با

نفر سوم: من با مادرم

نفر چهارم: من با مادرم به

نفر پنجم: من با مادرم به بازار

نفر ششم: من با مادرم به بازار رفتیم.

این بازی کمک بسیار زیادی به افزایش حافظه ی شنیداری دانش آموزان و همچنین بالا بردن دقت و توجه و تمرکز شنیداری ایشان خواهد نمود.

4- بازی حافظه ای:

بطور مثال : مریم به بازار رفت و یک لیوان خرید. نفر بعد همین جمله را با یک خرید اضافی ادامه می دهد، مریم به بازار رفت و یک لیوان و یک قاشق خرید.

5- ترانه ی کودکانه ، شعر ، آوازهای مشهور انتخاب کنید و برای کودک بخوانید ولی خط آخر آن را کاملا ادا نکنید و ناقص رها کنید و از کودک بخواهید که با هر کلمه ای که همان وزن ، آهنگ را دارد جمله را تمام کند.

6- قصه ای را که قبلا گوش نموده است برایتان تعریف کند.

7- از او بخواهید برنامه مورد علاقه تلویزیونی خود را با دقت نگاه کند، سپس ماجراهای اتفاق افتاده را برایتان تعریف کند.(به او عادت دهید تلویزیون را با صدای آهسته گوش کن

  • کلاس کو چولو

فارسی درس ( اَ )دوم

دانلود = صلوات برای سلامتی آقا امام زمان

دریافت

  • کلاس کو چولو

فارسی درس ( اَ)اول

دانلود = صلوات برای سلامتی آقا امام زمان


  • کلاس کو چولو


اعتماد به نفس در کودکان

امروزه اعتماد به نفس یکی از مهارت های مهم به حساب می آید افرادی که اعتماد به نفس ندارند در مقابله با مسائل و مشکلات دچار اضطراب می شوند همچنین این افراد خود را ضعیف تر از آنکه بتوانند با مشکلاتشان روبرو شوند و آنها را حل کنند می دانند این افراد در مورد خود این باور را دارند که من نمی توانم ، من خوب نیستم به تبع این افکار به افراد منزوی،مطیع، افسرده و مضطرب تبدیل خواهند شد.

اعتماد به نفس به شناختی که از توانایی ها و محدودیت هایمان داریم گفته میشود

✅راهکار های افزایش اعتماد به نفس در کودکان
📌1-آنها را بدون قید و شرط دوست بدارید و به او محبت کنید: وقتی رفتار اشتباهی از کودک سر می زند رفتار را نقد کنید نه خود کودک را ((اشتباه» دختر بی تربیت ، دیگ دوست ندارم، گیج )) (( صحیح: این کاری که کردی بنا به این دلایل کار درستی نبود))
📌2-صبور باشید : کودک برای یادگیری به تکرار نیاز دارد و ممکن است یک اشتباه را چندین بار انجام دهد صبور باشید و با لحنی آرام علت اشتباه او را به او بگویید
📌3-به اعتقاد اریکسون کودکان در سومین مرحله رشد (3تا5-6 سالگی) در مرحله ی بحران ابتکار عمل در مقابل احساس گناه قرار می گیرند در این سنین از مهارت ها و خلاقیت های کودکان استفاده کرده و آنها را تحسین کنید . تحقیر کردن آنها در این سنین ممکن است باعث عدم اعتماد به نفس آنها شود همچنین در این سنین به آنها اعتماد کنید
📌4-استعداد ها و توانایی های دیگران را به رخ فرزندان خود نکشید( علی را ببین بهتر از تو می نویسد) تفاوت های فردی کودکتان را با دیگران درک کنید و به جای پرورش حس حسادت او را به رقابت و رشد تشویق کنید
📌5-از بی توجهی و توجه مفرط به کودکتان بپرهیزید
📌6-در رفتار نسبت به فرزندان خود عدالت را رعایت کنید اگر یکی از فرزندان شما به خاطر کارش مستحق محبت یا رسیدگی است به گونه ای رفتار کنید که دیگر فرزندان علت این توجه را متوجه شوند
📌7-سوالات کودکان خود را بی پاسخ نگذارید پرسش های فراوان نشانه ی تیز هوشی آنان است . مانع حرف زدن آنها نشوید مگر در شرایط نا مناسب
📌8-از تحقیر کودکان در بین دوستان،اعضای فامیل به شدت پرهیز کنید تذکرات لازم را در فضایی محبت آمیز و خصوصی به او گوشزد کنید
📌9-عقاید فرزندتان را نمی توانید با تحقیر، اجبار و تهدید تغییر دهید ( ممکن است در کوتاه مدت تحقیر، اجبار و تهدید کارساز باشد ولی در بلند مدت مشکلات دیگری نظیر اعتماد به نفس کم ، مشکل در رابطه با وی ایجاد می شود)
📌10-از اعمال پسنیدیده فرزند خود در جمع تعریف کنید
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
گرد آورنده: بزرگپور
منبع » نظریه های شخصیت، فیست ، پنج مهارت، امیری
کانال روانشناسی حال خوب @halekhub
انتقاد،پیشنهاد:@
caferavan

  • کلاس کو چولو