کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

کلاس کوچولو

۲1 پیشنهاد

جمعه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۲۹ ب.ظ


۲1 پیشنهاد برای ایجاد یک محیط یادگیری امن و قابل اعتماد

1-ربکا آلبر، استاد دانشکده آموزش دانشگاه کالیفرنیا، برای ایجاد یک محیط یادگیری امن و قابل اعتماد ۲۰ پیشنهاد را فهرست کرده و در مقاله‌ای در نشریه آموزشی ادوتوپیا نوشته که این پیشنهادها حاصل تجربه‌های شخصی‌اش به عنوان مدرس و مطالعه و بررسی کلاس‌های درس در مقاطع مختلف است.

 2-احساس تعلق جمعی
احساس تعلق یک شبه حاصل نمی‌شود. در طول سال تحصیلی از فعالیت‌هایی استفاده کنید که به بچه‌ها فرصت می‌دهد  احساسات و  افکار و ایده‌هایشان را بیان کنند.

 3-کارهای بچه‌ها روی دیوارهای کلاس
وقتی سفیدی دیوار‌های کلاس با نقاشی‌ها و نوشته‌های دانش‌آموزان پر می‌شود یعنی فضای کلاس متعلق به آن‌هاست و آرامش و امنیت بیشتری به آن‌ها منتقل می‌شود. به جای پوستر چاپی جدول مندلیف از بچه‌ها بخواهید جدول را روی مقوای بزرگی رسم و پوستری برای کلاس آماده کنند.

 4-اسم‌گذاری ممنوع
مهم‌ترین رفتار ممنوعه در کلاس اسم‌گذاری است. هیچ کس حق ندارد بچه‌ها را جز  با نام آن‌ها خطاب کند. اسم‌گذاری نوعی آزار کلامی‌ست. با آن مقابله کنید، در غیر این‌صورت کلاس هرگز برای گروهی از دانش‌آموزان امن نخواهد بود.

5-ندانستن را به رسمیت بشناسید
وقتی جواب سؤالی را نمی‌دانید بگویید من هم نمی‌دانم یا دقیقاً مطمئن نیستم. وقتی مثل یک انسان معمولی و نه دانای کل رفتار کنید، بیشتر قابل اعتماد به نظر می‌رسید.

 6-همراه با بچه‌ها مطالعه کنید
طوری رفتار کنید که بچه‌ها ببینند شما هم در حال یادگیری هستید و برای آن تلاش می‌کنید.

 7-آرام باشید و بمانید
یک عصبانیت آنی یا یک لحظه برآشفتن و بروز خشم اثری روی رابطه دارد که برای بازسازی آن باید مدت‌ها وقت صرف کرد. وقتی عصبانی می‌شوید، از کلاس بیرون بروید، چند نفس عمیق بکشید و برگردید.

 8-هیچ فرصتی را برای مهربانی در کلاس از دست ندهید

 9-پشت میز ننشینید، در کلاس بگردید
سر زدن به بچه‌ها وقتی در حال حل تمرین یا بحث‌های گروهی هستند نه تنها امکان رصد کردن کار و پیشرفت بچه‌ها را فراهم می‌کند، بلکه باعث می‌شود از چالش‌ها و کمبودهای کلاس یا روابط منفی و درگیری‌های میان دانش‌آموزان مطلع شوید.

 10-اختلاف‌ها را زود حل کنید
اگر دانش‌آموزان با هم مشکل دارند، وقت بگذارید و از طریق گفت‌وگو اختلاف را حل و فصل کنید.

 11-همراه با آن‌ها بنویسید
وقتی از آن‌ها می‌خواهید درباره چیزی بنویسند، شما هم همراه‌ شوید و دیدگاه‌تان را به‌صورت مکتوب در کلاس ارائه کنید.

 12-از بیان ناتوانی نترسید
اگر از بچه‌ها می‌خواهید درباره احساس ترس، تنهایی، گیجی یا ناتوانی‌شان بنویسند یا حرف بزنند، خودتان هم باید از تجربه‌تان بگویید. این یک راه خوب برای اعتمادسازی‌ست.

13- به عهدتان پایبند باشید
اجرای آن‌چه برای بی‌توجهی به قوانین کلاس در نظر گرفته شده، نه‌تنها جایگاه شما به عنوان معلمی پیگیر و ثابت‌قدم  را تثبیت می‌کند بلکه شاهدی‌ست بر اینکه همه در فضایی قابل اعتماد درس می‌خوانند.

 14-لبخند را فراموش نکنید
تصور کهنه «معلم پراُبهتِ جدی و اخمو» را از ذهن‌تان بیرون کنید و بگذارید بچه‌ها ردیف دندان‌های سفیدتان را درست و حسابی ببینند. هر چه بیشتر در کلاس بخندیم، لبخند و همراهی بیشتری دریافت خواهیم کرد.

15-از هیچ فرصتی برای نشان دادن صبر و بردباری غافل نشوید

 16-بگذارید بچه‌ها «حل مشکل و مسئله» را تمرین کنند
به جای فهرست کردن کارهایی که باید برای انجام تکالیف‌شان انجام دهند، از آن‌ها بپرسید: برای اینکه تکلیف را به موقع تحویل دهیم، بهتر است از کجا شروع کنیم و چه کار کنیم؟

17-بخندید و شوخی کنید
مواقعی که فشار و تنش در کلاس زیاد است، بیش از هر موقع دیگری به شوخی و خنده نیاز داریم.

18-حق انتخاب بدهید
وقتی می‌گوییم: «برای تکلیف امروز سه تا گزینه دارید که می‌توانید یکی را انتخاب کنید» بچه‌ها هیجان‌زده می‌شوند و اغلب تمایل‌شان به انجام کار خیلی بیشتر از وقتی است که می‌گوییم: «تکلیف کلاس این است که...». وقتی چند گزینه پیش روی‌شان می‌گذاریم، یعنی به تصمیم‌گیری و حق انتخاب‌شان احترام می‌گذاریم.

 19-فضای کلاس را مثبت و پر انرژی نگه دارید
همان‌طور که لذت و سرخوشی مُسری است، احساسات منفی هم میان آدم‌ها منتقل می‌شوند. اگر از تدریس خسته‌اید یا بی‌انگیزه شده‌اید، راهی برای برون‌رفت از آن بیابید، پیش از آنکه فرآیند کلاس تحت تأثیر احساسات ناخوشایند شما قرار بگیرد.

 20-کنار دانش‌آموزان بنشینید
نشستن کنار بچه‌ها سبب می‌شود برای چند لحظه همانند آن‌ها و عضوی از گروه آن‌ها شویم. ممکن است یک سؤال استراتژیک بپرسیم، درباره پیشرفت کارشان سؤال کنیم، یا فقط شنونده و ناظر باشیم.

 21-معجزه هنر و موسیقی را جدی بگیرید
هنر و موسیقی را به هر نحوی که می‌توانید در فعالیت‌های روزمره کلاس‌تان جا بدهید.


  • کلاس کو چولو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی